martedì 29 aprile 2014

Klubbtävling - Sociale di aprile

I april hade vi också en liten övningstävling på stallet. Det var meningen att det skulle vara riktiga tävlingar, men det var så få deltagare, så vi hade en liten klubbtävling i stället bara för att öva. Jag hade tränat med Magic ända sedan januari och gjort stora framsteg, men sedan plötsligt, just före tävlingarna så bestämde den sig för att den inte ville hoppa annat än riktigt små hinder och hade den något annat än bommar så vägrade den flera gånger innan den hoppade. Inte ens min ridlärare lyckades, utan den blev så stressad så vi beslöt oss för att lämna den ifred. På tävlingsmorgonen visste jag ännu inte vilken häst jag skulle kunna delta med. Till sist beslöts det att jag skulle rida Rosax som är en privat häst som en flicka hyr 2-3 gånger om veckan och tävlar med. Jag var jätte nervös, för jag hade ju aldrig ridit den och nu skulle jag plötsligt hoppa bana med den. Höjden var 90-100 cm.
Men det gick ju riktigt bra och var också mycket lättare än med Magic. Rosax hoppar gärna och vägrar nästan aldrig. Sista hindret fick man välja mellan muren eller oxern med vattengrav under och jag hoppade oxern. Jag kom på tok för nära, men Rosax räddade situationen, så den är nog jätte duktig.
Ad aprile abbiamo fatto anche un piccolo sociale al maneggio. Ci dovevano essere le gare vere, ma c'erano pochi iscritti, quindi abbiamo fatto solo il sociale. Per me, alla fine era meglio così, visto che Magic, dopo tanti mesi di lavoro che stava andando bene, pochi giorni prima della gara aveva deciso di saltare solo ostacoli piccoli e se c'era qualcosa oltre alle barriere, tipo un cancelletto o altro, rifiutava tante volte prima di saltare. Neanche il mio istruttore ci è riuscito tanto bene e Magic si è stressato tanto, quindi abbiamo deciso di lasciarlo in pace. La mattina della gara non sapevo ancora con quale cavallo potevo partecipare. Poi hanno deciso di darmi Rosax, una cavalla privata che una ragazza ha in mezzafida. Io non l'avevo mai montata, quindi ero tesissima. L'altezza del percorso era 90-100cm. È andato tutto bene e alla fine era molto più facile da montare rispetto a Magic. Solo all'ultima gabbia sono arrivata molto vicino, ma Rosax ha salvato la situazione al meglio. È bravissima!

Sofia ha fatto la categoria più alta, 110-115. Tutto bene, solo che correndo un pò troppo è inciampato un pò e ha dovuto fare un circolo. Ma questa volta almeno non ha fatto il solito circolo che fa in casa vicino all'uscita. Non c'era comunque nessuna premiazione, era solo un giro di esercizio.

 Sofia hoppade i följande klass, 110-115 cm. Det gick bra, förutom att Topaz hade lite för bråttom och snubblade så att de fick göra en cirkel före följande hinder. I alla fall gjorde den inte sin sedvanliga cirkel nära utgången, som den brukar på hemmabanan. Det blev ingen prisutdelning den här gången, utan det var bara en övningsbana.

Nessun commento:

Posta un commento