martedì 20 aprile 2010

Lezione con Hale Bopp

Hade ridtimme på morgonen. Vädret var underbart. Det är den bästa tiden på året nu för ridning, varmt och skönt, men inte så att man svettas. Eller jo, jag svettas alltid när jag rider. Jag fick rida Hale Bopp. Jag är alltid lite spänd när jag ska rida honom, för han är inte lätt att samarbeta med. Så länge det är bara skritt och trav går det bra, men i galoppen försöker han ta kommandot och galoppera i väg, särskilt i hörnen. Han är en bra hopphäst, men för het för mig i alla fall att hoppa med. Jag hade lite på känn att jag skulle rida honom, för jag brukar nästan aldrig få samma häst två gånger i rad, vilket i och för sig är jätte bra. Senast jag red honom fungerade galoppen inte alls och när vi försökte göra galoppombyten på en åtta blev han svår att kontrollera. Före det hade jag ridit honom och lyckats hoppa små hinder också, så jag hade lite psykat mig själv och tänkt att ju mer jag slappnar av desto bättre går det. Och att dra i tyglarna är absolut fel, för dragkampen vinner han, så jag försökte hålla honom lugn med sitsen och skänklarna och det gick faktiskt bättre idag. Eftersom ridläraren vet vilka problem det är när man rider honom, så övade vi på att hoppa ett litet hinder och sedan kontrollerat stanna efter det, var det meningen. Det var inte helt kontrollerat, eftersom han stannade många meter efter att jag bett honom att stanna. Sedan gjorde vi samma med bommar och efter bommarna ett litet hinder och det gick mycket bättre. Lyckades sedan göra ett galoppombyte nästan kontrollerat, så jag var ganska nöjd. Det som jag var nöjdast över var att jag inte blev rädd den här gången, för jag hade honom nästan under kontroll hela tiden. Sedan fick jag gå 10 minuter ut i terrängen och det var trevligt och avslappnande. Två kvinnor med egna hästar var också på väg ut, så jag gick en bit med dom och vände sedan tillbaka.
Jag har inga bilder av min ridtimme, för det blir bilder bara när Sofia kommer och titta på min ridtimme. Men jag hittade en bild på Hale Bopp och Sofia som jag har tagit tidigare.

Sta mattina ho montato Hale Bopp nella foto sopra con Sofia. Sono sempre un pò in tensione quando lo  monto e soprattutto, quando devo galoppare o ancora di più se dobbiamo saltare, perché mi prende facilmente la mano. Oggi, comunque, sono riuscita ad essere un pò più rilassata, sapendo che più mi rilasso e più si rilassa anche il cavallo. È andata un sicuramente meglio rispetto all'altra volta anche se ci poteva essere più controllo. Abbiamo fatto esercizi proprio su quello che è il problema quando lo monto, cioé tenerlo sotto controllo. Ho galoppato facendo un circolo in ogni angolo e poi un piccolo ostacolo dopo il quale dovevo fermarmi. Riuscivo a fermarlo solo parecchi metri più in avanti. Poi l'abbiamo fatto con le barriere a terra ed è andato molto meglio. Chissà se riusciremo a trovare il modo per collaborare io e Hale Bopp... Poi piccola passeggiata rilassante in pineta. Il tempo era bellissimo ed è davvero il periodo migliore per andare a cavallo. L'aria è tiepida e non troppo calda.

Nessun commento:

Posta un commento