mercoledì 4 dicembre 2013

Hästarna i Greenfield - I cavalli del Greenfield

Hästsituationen på stallet där jag nu rider är inte den allra bästa vad ridskolan beträffar. Ridskolan är indelad i ponnyridskolan som är aktiv och har många ponnyer och hästridskolan som det inte verkar satsas på alls. Jag har märkt efter ett par månader som jag har ridit här att ridskolan här är för nybörjare och inte alls för mer avancerade ryttare. Jag borde egentligen har en egen häst för att få mera ut av ridningen på det här stallet Ridskolan har bara två hästar som man kan rida och en gammal häst som jag har ridit några gånger, men eftersom den inte verkar ha energi och lust att jobba mer så har vi låtit den vara. Den heter Rebecca och har varit en bra hopphäst i sin ungdom.

Al maneggio dove monto adesso la situazione dei cavalli della scuola non è un granchè. La scuola è divisa in scuola cavalli e scuola pony. La scuola pony è attiva, funziona bene e ci sono tanti pony, ma la scuola cavalli è lasciata un pò a sè stessa e ho capito dopo due mesi che monto qui che è per chi vuole montare così per passare un pò di tempo, non chi vuole raggiungere dei piccoli obiettivi e fare qualche gara. In questo maneggio al mio livello dovresti già avere un cavallo tuo.
Ci sono solo due cavalli da montare ed una cavalla vecchia che in precedenza è stata una brava cavalla da salto. Si chiama Rebecca e l'ho montata un paio di volte, ma poi abbiamo deciso di lasciarla godere la sua pensione al paddock.

Hästarna jag rider heter Perla och Magic My Dream. Perseo som jag tidigare red på tävlingarna är också med på lektionern ibland, men den är ju privat nu och ägaren vill att den går bara på lätta lektioner, så jag har ridit den en gång bara för att det inte fanns någon annan häst att rida.

I cavalli che monto si chiamano Perla e Magic My Dream. Poi c'è Perseo che montavo prima in gara e che viene utilizzata per lezioni leggere. Ma visto che è privata adesso e la sua proprietaria non vuole che lavori troppo, a me è capitata di montarlo solo una volta quando non c'erano altri cavalli da montare.

Magic är den jag oftast rider. Det är en liten häst som är känslig i munnen. Jag har hört att den har använts för Western ridning tidigare och sedan lite dressyr. Den har antagligen inte hoppat mycket tidigare. Jag har hoppat några små hopp med den och det har gått helt bra. Det enda problemet med den är att den ofta snubblar och en gång höll den på att falla omkull när den blev skrämd för något och sedan snavade.

Il cavallo che monto più spesso è Magic. È un cavallino piccolo e ho saputo che in precedenza era da monta Western. Poi ha fatto un pò di dressage e salto credo molto poco. Ho fatto qualche saltino con lui ed è stato bravo. L'unico suo problema è che inciampa spesso, non so perchè. 




Perla red jag några gånger före den sista tävlingen som ordnades här och där jag också deltog. Den är en grund trevlig häst, lydig, kunnig och respektfull, hoppar bra. Den är inte i värst gott skick, så man kan inte trötta ut den mycket med att hoppa. Det är en häst som också de andra ridlärarna använder ibland för sina elever så jag rider den inte så ofta.

Perla ho montato un paio di volte prima della gara che hanno fatto qui a novembre e dove ho partecipato anche io. È una cavalla molto brava, salta bene e fa volentieri tutto quello che le chiedi.
È una cavalla che viene utilizzata spesso anche per qualche allievo degli altri istruttori e per questo non la monto spesso. Non è in grandissima forma e non può essere stressata con tanti salti.



Nessun commento:

Posta un commento