giovedì 26 dicembre 2013

Jultävlingar på stallet - Gare natalizie al maneggio


Den 22 december ordnades det tävlingar på vårt stall. Det skulle egentligen vara bara mounted games, men i sista minuten ordnades också hopptävlingar från 40 till 115 cm. Såklart ville jag delta när det en gång ordnades tävlingar på vårt stall, fast jag inte hade hunnit öva alls. 
Jag deltog i 60 cm klassen med Magic som jag bara har hoppat några små hinder med några gånger och aldrig någon bana. Det gick riktigt bra, men hindren var också mycket låga.
Sedan var det den nya hästen Zaruta, som jag hade hoppat med en gång ett lite högre hinder och det gick så bra så ridläraren tyckte att jag kunde hoppa direkt 100 cm med den. Det skulle nog ha räckt bra med 90 cm med tanke på att jag inte känner hästen så bra, att jag aldrig hade hoppat bana med den och att den är mager och inte har några muskler. Dessutom tyckte han att jag inte alls skulle gå till framridningen med den eftersom banan för framridning var ganska lerig och Zaruta redan var uppvärmd eftersom den deltog i 90 cm med en annan flicka. Men det skulle nog ändå ha behövts för att känna lite hur den hoppade innan vi red in på banan. Nå, första delen av banan gick ganska bra, men sedan märkte man hur lite övning jag har fått på hoppning på sista tiden. Det var tidhoppning, men jag borde ha undvikit några snäva svängar, eftersom vi redan hade två nedslag. Istället kom jag i sista stund på att jag skulle svänga före ett hinder och kom sedan snett till följande hinder och jag vet inte vad jag gjorde, men jag tappade balansen på hindret, Zaruta fällde det och resultatet var att jag åkte i backen efter det och slog baken ordentligt. Hade svårt att sitta i bilen och köra hem efter tävlingen. Jag var nog så arg på mig själv efteråt. 
Men kanske jag lärde mig att jag inte ska delta i några tävlingar längre utan att ha övat ordentligt. Och för att göra det måste jag nog säkert byta antingen ridlärare eller stall.
Sofia hoppade 90 och 100 cm med Topaz. Den har flera gånger redan visat sin envisa och rädda karaktär. I 90 cm klassen ville den plötsligt svänga ut från banan och Sofia var tvungen att göra en cirkel för att få den att vända tillbaka och det räknades som ett fel. Sedan kom hon lite snett mot ett hinder och där galopperade den förbi så de blev diskade. Men 100 cm gick mycket bättre. Hon hade mycket bättre kontroll över Topaz och de fick bara ett nedslag på samma hinder som den vägrat i den föregående klassen. Det vann i alla fall eftersom det inte fanns några felfria banor och de hade den bästa tiden.

Il 22 dicembre c'erano le gare al nostro maneggio. Inizialmente dovevano essere solo di pony games, ma all'ultimo momento hanno aggiunto anche categorie di salto dalla 40 alla 115. Io non mi ero esercitata per niente, ma ho voluto comunque partecipare una volta che le organizzavano da noi.
Ho saltato la 60 con Magic con cui ho saltato solo alcune volte piccole cose. È andata molto bene, ma gli ostacoli erano anche molto bassi. Credo che sia stata la prima garetta di salto di Magic.
Poi c'era la nuova arrivata, Zaruta. Avevo fatto un salto singolo abbastanza alto con lei a lezione ed era andata benissimo, quindi abbiamo azzardato una 100. Ma sarebbe bastata benissimo la 90 considerando che non ci avevo mai fatto un percorso e che la cavalla è magra e fuori forma. E sono molto fuori allenamento anche io per quanto riguarda il salto perché da quando ho cambiato maneggio non salto più come prima. Comunque, è andata abbastanza bene fino al sesto ostacolo. Avrei dovuto girare tranquillamento largo, visto che avevamo già fatto due barriere, ma invece all'ultimo mi è venuta la bella idea di girare prima di un ostacolo e sono arrivata al settimo ostacolo proprio a gimkana. Zaruta ha fatto barriera e io una precedutona e sono finita sul suo collo e dopo l'ostacolo sono caduta sbattendo il sedere. Dopo per tornare a casa con la macchina erano dolori.
Ho imparato una cosa, niente più gare senza allenamento e per fare ciò, purtroppo penso che dovrò o cambiare maneggio oppure istruttore.
Sofia ha fatto la 90 e la 100 con Topaz che già più volte ha mostrato il suo carattere testardo e fifone. Nella 90 ad un certo punto voleva uscire dal campo e per tornare a fare il percorso Sofia ha dovuto fare un circolo che ha contato come errore. Poi è arrivata un pò storta ad un ostacolo e Topaz l'ha schivato, quindi sono stati eliminati. Invece la 100 è andata molto meglio. C'era più controllo e hanno fatto solo una barriera allo stesso ostacolo che Topaz aveva rifiutato nell'altro percorso. Hanno comunque vinto la categoria, visto che avevano il tempo migliore e non c'erano altri netti.

Questi sono i nostri percorsi della categoria B100:

Nessun commento:

Posta un commento