domenica 23 agosto 2015

Ridning i Finland - A cavallo in Finlandia



Vi har varit i Finland i över en månad nu och ridit här också några gånger på olika stall. Jag och Carlotta kom den 22 juli och Sofia blev ännu kvar i Italien och sköta om Danhill som nu har fått vila i hagen medan hon är i Italien. Hon kom med sin pappa och en väninna från Italien den 5 augusti. Nu börjar tyvärr vår sista vecka här, så vi får försöka utnyttja den så bra som möjligt. Jag vet inte om det blir några fler ridningar eller om vi får vänta med ridningen tills vi är tillbaka i Italien.
I juli beställde jag en ridlektion till mig och Carlotta i Hepola. Vi red på olika lektioner så jag bättre kunde hjälpa till med språket, eftersom Carlotta inte kan finska och ridläraren inte kan så bra svenska. Hon red ponnyn Jolle och tyckte om den fast den testade henne ganska mycket och försökte slinta undan jobbet. Till sist fick hon den ändå att lyssna på henne och lyckades få den att göra vad hon ville.

Jag red den finska hästen Äijä. Jag tycket inte speciellt mycket om den. Stora framtunga hästar hör inte till mina favoriter och Äijä hade dessutom en dålig dag och hade redan under den föregående lektionen med en nybörjare stannat alltid när den hade lust och den fortsatte med det också med mig. I slutet av lektionen blev det lite bättre. Annars var nog lektionen bra, men jag önskade nog att jag skulle få rida en annan häst nästa gång.

Siamo in Finlandia da più di un mese e abbiamo montato in alcuni maneggi qui. Io e Carlotta siamo arrivate qui il 22 luglio, mentre Sofia è rimasta ancora in Italia ad occuparsi di Danhill. Lei, il papà e una amica di Sofia sono arrivati qui il 5 agosto. Adesso inizia purtroppo la nostra ultima settimana qui e non so se faremo ancora in tempo ad andare a montare qui.
A luglio io e Carlotta siamo andate a montare a Hepola. Prima ha montato Carlotta. Lei ha montato il pony pezzato Jolle. Jolle le è piacuto anche se l'ha messa un pò alla prova all'inizio cercando di fare il meno possibile. Alla fine Carlotta è comunque riuscita a fargli fare quello che voleva.

Io ho montato il cavallo finnico, Äijä. Non mi è piaciuto particolarmente. I cavalli grandi e pesanti non sono tra i miei preferiti. A detta dell'istruttrice Äijä è da tante persone uno dei cavalli preferiti  della scuola, ma oggi aveva una giornata storta. Già alla lezione precedente, con una principiante, si fermava quando voleva ed ha continuato a farlo anche con me. Solo alla fine della lezione sono riuscita a farlo diventare un pò più collaborativo. Per il resto la lezione era bella.

Nessun commento:

Posta un commento