domenica 19 luglio 2015

Carlotta snart 10 år - Carlotta 10 anni tra poco

Carlotta, som var så liten när jag började skriva den här bloggen fyller faktiskt 10 år i morgon! Hon har gjort stora framsteg inom ridningen på sista tiden. Under de två senaste åren då hon ridit regelbundet på det nuvarande stallet har hon haft en mer dressyrinriktad undervisning, eftersom båda hennes ridlärare här har varit dressyrmänniskor. Hon har alltså inte hoppat så mycket som Sofia hade gjort när hon var i samma ålder, men har istället fått en bra grundsits och det gör henne säker gott. Hon har deltagit i 3 dressyrtävlingar och en klubbtävling i dresyr som ordnades förra veckoslutet på stallet med riktiga dressyrdomare. Så småningom skulle hon också vilja börja hoppa mera, men hon tycker också om dressyr.
Ponnyerna som hon rider heter Angel, Kita och Gigio. Bäst tycker hon om Kita, men hon rider mycket bra också Angel och jag tycker att den är just perfekt storlek för henne, medan Kita är ganska stor och stark för henne.
Carlotta & Gigio


Carlotta & Kita


Carlotta & Angel

Carlotta era così piccola quando ho iniziato a scrivere questo blog. Domani compirà già 10 anni! Monta da diversi anni e gli ultimi due anni da quando monta al maneggio attuale, ha avuto una impronta più da dressage, perché le istruttrici che ha avuto qui sono più specializzate nel dressage. Non salta come saltava Sofia alla sua età, ma in compenso ha una buona base e un buon assetto che sicuramente saranno un vantaggio, anche se le dovesse cominciare a piacere di più il salto.
Per adesso ha partecipato a tre gare di dressage ed un sociale di dressage con giudici veri.
I pony che monta adesso si chiamano Kita, Angel e Gigio. La sua preferita è Kita, ma è molto carina anche su Angel. Angel è più della misura sua, mentre Kita è grande e forse ancora un po' forte per lei.

4 commenti:

  1. Dessa senaste inläggen var jätte trevliga! :) Hälsa tjejerna att dom är väldigt duktiga. Kanske dom skulle nån gång kunna skriva egna inlägg? Eller är de bra på svenska?

    Vi har nu bokat en resa till Sardinien, vi ska åka en vecka till Alghero i slutet av augusti! Planen är att hyra bil hela veckan och övernatta några nätter i nån annan stad, förmodligen Olbia och sen köra tillbaka till Alghero för de sista nätterna. Jag har faktiskt aldrig varit i Italien om man inte räknar när vi körde förbi några städer vid Frankrikes gräns när jag var elva år. Så det kommer att bli jätte intressant!

    RispondiElimina
    Risposte
    1. Jo, det var egentligen i början meningen att den här bloggen skulle vara min och Sofias, men sedan blev den bara min och hon började senare driva en egen på italienska. Men hon uppdaterar den inte så regelbundet. Dom kan båda svenska, men skriver helst på italienska.
      Jag har varit i Alghero och det är en härlig stad! Olbia är kanske inte en stad där man vill vara så länge, tycker jag åtminstone, men det finns många härliga byar och underbara stränder i närheten, t.ex. byn S. Teodoro söder om Olbia. Så kan man ju ta färjan och åka över till ön La Maddalena från Palau som ligger norr om Olbia. Ja, det finns mycket att se och uppleva, jag älskar Sardinien!

      Elimina
    2. Kul att höra! :) Vi tänkte inte vara "stilla" så mycket utan främst ha en bas att sova i och sen bila runt till fina ställen. Jag skulle även vilja åka till södra delen men tror att en vecka blir lite för tajt...

      Elimina
  2. Jo, det låter nog bra med Olbia-Alghero för en vecka. Där finns redan många fina ställen att se. Jag har aldrig varit i Södra Sardinien. Det är säkert också fint, men som sagt, ganska lång väg dit.

    RispondiElimina