mercoledì 8 aprile 2015

Äntligen tävlingar även för mig! - Finalmente in gara!

Det hade gått ett år sedan min senaste tävling. Jag har tävlat i några stallets egna klubbtävlingar, men alla riktiga tävlingar på vårt stall har på den senaste tiden inhiberats, så jag har inte fått tävla alls. Nu var det äntligen dags i mars. I slutet av februari flyttade min ridlärare till ett annat stall och jag började med en annan, en kvinna som nog verkar riktigt bra, hon också. Hon kände ju inte mig och visste inte mycket om min ridhistoria, men jag fick i alla fall tävla i 90 cm klassen på lördagen och 100 cm på söndagen med Zaruta. Zaruta är den säkraste hopphästen av ridskolans hästar. Den vägrar sällan, hoppar gärna, men drar nog ganska lätt ner bommar om man gör något fel.
Den första dagen kom jag inte i tillräckligt bra tempo till det första hindret och genast föll den första bommen. Sedan drog vi ner en till, så det blev 8 felpoäng första dagen. 100 cm klassen gick faktiskt bättre. Zaruta var mycket mer framåt på söndagen och vi klarade nästan av första fasen felfritt. Tyvärr föll sista hindret efter seriehindret, så vi kunde inte fortsätta till andra fasen. Synd! Men jag var riktigt nöjd. Senast när jag tävlade med Zaruta föll jag ju av, så lite framsteg har väl ändå skett. Visst skulle det vara roligt att ha en egen häst att träna och tävla med, men jag får nu nöja mig med ridskolans hästar och göra så gott jag kan med dem. Hoppas det blir tävlingar lite oftare på vårt stall!

Era passato un anno dalla mia ultima gara. Ho fatto solo alcuni sociali, ma le gare vere sono state annullate ultimamente al nostro maneggio. Ma a marzo ho potuto finalmente fare una gara. Appena prima della gara il mio istruttore era andato via dal maneggio ed avevo cominciato a montare con una nuova istruttrice che non mi conosceva ancora tanto. Ho comunque potuto fare il primo giorno la 90 ed il secondo la 100 con Zaruta. Tra i cavalli della scuola Zaruta è quella con la quale è più facile saltare, rifiuta raramente, ma tocca abbastanza facilmente se fai qualche errore.
Il primo giorno non avevo abbastanza ritmo all'inizio del percorso ed ho fatto subito barriera al primo ostacolo. Dopo scorreva meglio, ma Zaruta ha buttato giù anche un'altra barriera, quindi in totale 8 penalità. La 100 del secondo giorno è andata meglio. Zaruta era carica e saltava bene. Purtroppo abbiamo fatto barriera all'ultimo ostacolo della prima fase, ma ero comunque contenta. L'altra volta con Zaruta ero caduta in gara, quindi qualche progresso l'ho fatto. Certo, sarebbe bello poter fare un lavoro un pò più continuativo con un cavallo tuo, ma per adesso mi devo accontentare di montare e fare del mio meglio con i cavalli che mi mette a disposizione la scuola.

Nessun commento:

Posta un commento