lunedì 26 luglio 2010

Ridtimmar i Finland - Lezioni di equitazione in Finlandia

Har bestämt mig för att inte ta en för lång paus med ridningen och dessutom är det roligt att prova på finska ridstall och jämföra den finska och italienska ridstilen, så jag har gått på ridlektioner också här. Jag hoppas också på att få lite undervisning i dressyr, vilket inte tycks vara så lätt att få i Italien, i alla fall inte på stallet där jag rider nu. Här är dom betydligt mycket mer dressyrorienterade.
Två lektioner har jag tagit på ett trevligt och ganska stort stall i Fredrikshamn. Dom har privathästar som går på lektioner och hittills har jag haft riktigt trevliga och pigga hästar. Första gången fick jag finska hästen, Paula, som såg stor och tung ut, men som var riktigt framåt och pigg. Vi övade lite skänkelvikning och att rida hörnen noga, galoppera på volt och sånt. Den andra gången fick jag Leila i bilden nedan. En trevlig och samarbetsvillig häst. Vi travade över bommar och hoppade ett litet hinder. Deras timmar hålls alltid inne i ridhuset, så det dammade inte och var inte lika varmt och lika mycket bromsar heller som ute. Ridläraren sa att det var lyxigt få mänskor på lektionerna när det var så varmt och semestertider, så vi var 6-7 stycken, resten av året har dom alltför stora grupper.
Questa estate sto provando un pò di maneggi qui in Finlandia. È interessante fare il confronto tra il modo di cavalcare qui ed in Italia e poi spero di avere un pò di lezioni di dressage che non riesco ad avere in Italia, almeno non nel maneggio dove monto adesso. Per adesso ho montato due volte in un maneggio ad Hamina dove utilizzano solo cavalli privati per le lezioni. I cavalli che ho montato sono stati molto bravi e piacevoli da montare. La prima volta mi hanno dato un cavallo Finlandese che nonostante l'aspetto pesante era molto vivace ed in avanti. Abbiamo fatto un pò di esercizi di cessione alla gamba e galoppo in circolo ecc. La seconda volta ho montato Leila, nella foto sopra. Abbiamo fatto un pò di barriere e poi due saltini. Leila era molto brava e collaborativa. Abbiamo montato sempre dentro il campo coperto dove non si alzava la polvere e faceva meno caldo e c'erano meno tafani che all'aperto. Quest'estate il caldo si fa sentire anche qui in Finlandia c'era meno gente del solito a lezione anche per questo motivo.
  

Nessun commento:

Posta un commento