domenica 17 ottobre 2010

En mera lyckad hopplektion med Impero - Un pò meglio con Impero

For till stallet ganska nervös över att jag skulle bli tvungen att rida Nevada igen. Jag hade nog då sagt till min ridkompis att det kunde vara hennes tur att rida Nevada ifall vi måste ta honom igen, vilket hon motvilligt gick med på. När vi kom till stallet syntes ingen till och hästarna hade inte hämtats från hagen. Fältet var ganska vått efter att det regnat föregående dag och på natten och vi tänkte att kanske det inge gick att hoppa eller att ridläraren glömt att vi skulle komma. Groomen som jobbar där sa att ta hästarna och rid själva så länge, kanske det inte blir någon lektion. Vi tog då Hale Bopp och Impero som jag redan hade ridit en gång, men aldrig hoppat med. Impero är också ganska trög, men inte tung som Nevada. Dessutom är han i grund och botten mycket samarbetsvillig och snäll. Till sist kom vår ridlärare och lät oss hoppa samma bana som senast fast det var vått. Impero kändes mycket lätt att rida efter att jag kämpat så med Nevada, han lyfter lätt galopp, är inte någon speciellt pigg häst, men hoppar ändå helt villigt. Det började regna lite medan vi hoppade banan, men den här gången gick det bra för mig redan vid första försöket, hurra! Fick beröm igen, så det måste helt enkelt vara så att jag och Nevada inte passar ihop. Nevada är egentligen privat, men får användas av ridskolan och vanligtvis brukar han bara ridas av sin ägare, en ung flicka som tycker mycket om honom. Jag har inte sett någon annan rida honom på länge, så varför måste då jag! På morgonen är det ju inte så att dom andra hästarna är upptagna heller.

Devo dire che stamattina quando sono andata al maneggio ero un pò in ansia perché non avevo nessuna voglia di montare di nuovo Nevada. So che non bisognerebbe arrendersi di fronte alle difficoltà, ma è anche vero che andare a cavallo secondo me dovrebbe essere soprattutto uno svago e un divertimento. 
Quando io e l'altra ragazza che monta la mattina siamo arrivate non c'era nessuno e non avevano tirato fuori nessun cavallo. Il campo era bagnato perché il giorno prima e la notte aveva piovuto. Il groom che lavora al maneggio ci ha detto che non sapeva niente della nostra lezione ma che forse potevamo prendere i cavalli e montare da sole intanto. Così abbiamo preso Hale Bopp e Impero. Avevo montato Impero una volta, ma non ci avevo mai saltato. Anche lui è un pò pigrotto, ma non è pesante come Nevada. È molto collaborativo e buono e salta anche abbastanza volentieri anche se non ha tanto impulso. Alla fine è arrivato anche l'istruttore che ci ha fatto fare lo stesso percorso dell'altra volta - sotto la pioggia perché nel frattempo ha iniziato a piovere un pò. Questa volta sono riuscita a farlo bene al primo tentativo. Devo quindi dedurre che non riesco proprio più a collaborare con Nevada.

Nessun commento:

Posta un commento