domenica 17 ottobre 2010

Hopplektion - kunde gå bättre - Lezione di salto - potrebbe andare meglio

När hingsten såldes tänkte jag först att jag ska rida bara två gånger om veckan och inte tre, men sedan tänkte jag att det är bäst att passa på så länge som vädret är fint och det har det ju varit, det bästa möjliga ridvädret egentligen, så jag går tre gånger om veckan åtminstone i oktober. Jag har ridit Hale Bopp flera gånger och varit glatt överraskad över hur trevlig han är att rida nu. Han som tidigare drog iväg i galoppen och var svår att hålla efter hindren var nu mycket lugnare och gladare också, inte ständigt med öronen bakåt som tidigare. Kanske det beror på att han nu rids regelbundet och främst av vuxna ryttare. Jag lyckades till och med hoppa bana med honom och fick komplimanger av ridläraren om hur han aldrig har sett mig rida så bra. Mina föräldrar var här i två veckor och kunde se efter Carlotta så att jag kunde gå på samma ridlektioner som Sofia, vilket ju var praktiskt.
Nu har dom åkt och mina morgonlektioner började igen. Jag fick sällskap av en ung flicka, vilket jag var glad över. Bara att när vi skulle ha vår första lektion så gjordes Hale Bopp och Nevada i ordning och hon meddelade att hon inte vågade rida Nevada, så det var bara för mig att rida honom. Det var inte roligt. Han kändes tyngre än någonsin. Tung och trög har han alltid varit, men efter att jag fått rida hingsten och andra fina hästar i Finland så kändes det ännu värre. Sedan när han fått upp farten efter att ha hoppat så galopperade han med så stora och tunga steg och drog huvudet långt ner så jag hade svårt att hålla in honom och få honom att vända. Vi hoppade bana och det gick dåligt för oss båda. Den andra flickan hade svårt att hålla Hale Bopp och så vägrade han flera gånger eftersom hon inte kom rakt till hindren och jag hade en framtung häst som drog ner huvudet och när jag saktade av så tappade vi galoppen och jag vågade inte hoppa i trav för då tar han såna skutt så jag inte hålls på ryggen. En gång föll jag på halsen på honom och F. gav mig rådet att galoppera i fältsits hela tiden, för då hölls jag bättre med i hoppet. På något sätt klarade jag till sist banan, för F. ger ju inte upp. Jag var så törstig så jag tänkte att snart faller jag av hästen och till sist hämtade F. en flaska vatten till mig och sedan var det bara att fortsätta. Det är meningen att vi ska delta i en hopptävling om en vecka så vi övar bana nu varje gång och jag hoppas att han inte får för sig att jag ska delta med Nevada, för då struntar jag i hela tävlingen. Det viktigaste är ju ändå att Sofia ska få delta, hon har ju aldrig deltagit i någon hopptävling. Jag saknar så den lilla söta vackra hingsten!


Quando è stato venduto lo stallone ho pensato di andare a cavallo solo due volte a settimana e non tre, ma poi ho pensato che è meglio approfittare mentre il tempo è bello. Adesso è il tempo ideale per andare a cavallo, non troppo caldo e neanche freddo. Quindi continuo ad andare tre volte a settimana almeno ad ottobre. Ho montato Hale Bopp alcune volte e sono stata sorpresa dalla sua voglia di collaborare e dal fatto che non sia per niente difficile tenerlo al galoppo. Ho anche fatto un percorso con ostacoli bassi ed è andato bene. Ho persino avuto complimenti dall'istruttore per come lo conducevo. I miei genitori hanno passato due settimane qui da noi e così ho potuto montare insieme a Sofia mentre loro stavano con Carlotta.
Adesso però loro sono partiti ed ho iniziato di nuovo ad andare a lezione la mattina. Con me viene adesso anche un'altra ragazza e  ne sono contenta, solo che la prima volta che abbiamo fatto lezione insieme ci hanno sellato Hale Bopp e Nevada e lei ha detto che non voleva assolutamente Nevada, quindi è toccato a me. Che brutta esperienza. O sono peggiorata io, o è peggiorato lui dall'ultima volta che l´ho montato, fatto sta che l'ho trovato pesantissimo ed ho fatto una grandissima fatica a montarlo. Alla fine sono riuscita a fare il percorso in qualche modo perché F. non si arrende, ma avevo la bocca talmente asciutta che pensavo di cadere da cavallo da un momento all'altro. Quanto mi manca lo stallone!

Nessun commento:

Posta un commento