lunedì 28 marzo 2011

Hopptävling - Garetta di salto

På söndagen hade vi en lyckad och trevlig dag på tävlingen. Det var alltså till sist bara jag och Alessia som deltog och vi "började om från början" och deltog i 60 cm klassen med Apollo. Jag vet inte varför, men jag var precis lika nervös och spänd som om det hade varit 80 cm. Jag var rädd för att jag skulle få nån plötslig black-out i hjärnan och glömma banan, fast den är super enkel i dom lätta klasserna och det bara är 6 hinder i 60 cm. Sen var jag lite nervös på hur Apollo bär sig åt på tävlingar eftersom han nyligen hade deltagit med en av flickorna på stallet och vägrat på första hindret och hon föll av. Jag hade ingen orsak att vara nervös märkte jag sedan. Han bar sig åt exemplariskt och var jätte duktig. Det viktiga med honom är att hålla en bra rytm och sitta stilla och vänta på hindret och inte luta framåt för tidigt, för då vägrar han. Jag var spänd i framhoppningen, men när jag väl var framme på banan så gick allt hur lätt som helst. Efter det skulle jag gärna ha velat delta i 80 cm också, men varje häst får tävla högst två gånger, så det gick inte.
Jag var den första i min klass, så jag hann just lära mig banan, snabbt gå till framhoppningen och sedan var det min tur. Alessia hoppade också felfritt. Alla felfria kommer på första plats och bland dem lottas det ut en som får första pris och Alessia lyckades bli utlottad och fick pokal och en pikètröja. Vi andra fick rosett.
Sofia var med och hjälpte oss att göra i ordning Apollo och tog fina foton på oss.
Vi träffade vår ridlärare från det andra stallet och alla våra kompisar därifrån som deltog i tävlingen, för stallet är ju precis bredvid. Efteråt gick vi och åt på restaurangen i vårt gamla stall och det var trevligt och som sagt något jag saknar i vårt nya stall.
Jag såg också den vita hingsten, som jag blev så förtjust i då på hösten. Jag hade råkat hitta hans nya ägare på face book och pratade med henne. Såg inte hennes tävling tyvärr, för just då måste vi iväg och föra Apollo tillbaka till vårt stall.

Domenica abbiamo passato una giornata piacevole e divertente alla gara. Dal nostro maneggio eravamo solo io ed Alessia con Apollo e abbiamo iniziato "da capo" facendo solo una B60. Ero tesa come se fosse stata la prima volta, soprattutto in campo prova. Avevo paura di avere un black-out e dimenticare il percorso, anche se è semplicissimo nelle categoria ludiche. Poi, visto che poco fa un'altra ragazza del nostro maneggio è stata eliminata al primo ostacolo per rifiuto e caduta, non sapevo come si sarebbe comportato Apollo in gara. Ma tutte le paura erano infondate, perché Apollo si è comportato benissimo. Appena entrata in campo gara mi sentivo più tranquilla e tutto è andato bene. Avrei fatto volentieri anche una 80 dopo, ma un cavallo può fare al massimo due gare, quindi sarà per un'altra volta. Alessia è stata sorteggiata come prima classificata ed ha ricevuto la coppa ed una polo.
Sofia ci ha aiutate a preparare Apollo e ci ha fatto delle bellissime foto. Abbiamo rivisto tutte le amiche del nostro vecchio maneggio che hanno gareggiato, visto che il maneggio è proprio là accanto. Dopo abbiamo pranzato al ristorante del vecchio maneggio. È stato molto piacevole e come ho detto, è una delle cose che mi mancano dall'altro maneggio. A Sofia sicuramente mancano le amiche e Gamberetta, il pony con cui ha fatto tutte le sue gare di salto.
Ho visto anche lo stalloncino grigio di cui mi ero così innamorata quest'autunno. Avevo trovato la nuova proprietaria su face book e l'ho riconosciuta dalle foto. Abbiamo parlato, ma purtroppo non ho visto la sua gara perché sono dovuta tornare al maneggio a sistemare Apollo.

Nessun commento:

Posta un commento