giovedì 28 luglio 2011

Koivurinteen talli - Hamlet

När Sofias ridläger var slut hade jag varit utan att rida i två veckor och det började kännas att det var dags att beställa tid på ett av stallen här i närheten. Stallet Talli Maxis som vi tyckte så om hade flyttat längre bort, så det blev en lektion på Koivurinteen talli i stället, på vuxenlektionen den 11 juli. Nivån var lämplig för mig och det var dressyr. I telefonen hade dom frågat mig hur lång jag är för att ge mig en lämplig häst. Trots att jag sa att jag inte är alls lång fick jag en ganska stor häst, en av stallets största tror jag, som hette Hamlet. Jag hade stora svårigheter att sitta ner i den hästens trav, säkert också för att vi nästan aldrig rider i arbetstrav i Italien. Ridläraren sa också att det nog berodde på att jag hade lite för korta stigbyglar och när jag tittar på bilderna som Sofia tog på mig ser jag att jag nog kunde ha förlängt dom när jag nu red med dressyrsadel. Vi övade volter och att ställa hästen inåt i kort trav och galopp. Sen skulle vi förlänga galoppen på långsidan och sedan korta av den, vilket inte var så lätt. På ena långsidan skulle vi rida i mellantrava och jag skumpade i sadeln så det var något hemskt! Hamlet var en trevlig häst, inte speciellt pigg kanske, men han vaknade nog i slutet.
Quando Sofia è tornata dal campo estivo erano quasi due settimane che non andavo a cavallo. Era arrivata l'ora per me di prendere appuntamento per una lezione in uno dei maneggi qui. Il maneggio dove ci trovavamo tanto bene l'anno scorso, purtroppo, si è spostato più lontano, quindi ho prenotato in un altro maneggio e l'11 luglio avevo finalmente lezione. Era una lezione di dressage per adulti e il livello era giusto per me. Mi hanno dato un cavallo alto che si chiamava Hamlet. Abbiamo fatto tanto trotto seduto e avevo grandi difficoltà con il suo trotto. L'istruttrice ha detto che avevo le staffe un pò corte ed infatti vedendo le foto mi accorgo che le potevo allungare un pò, anche perché la sella era da dressage. In Italia non facciamo quasi mai trotto seduto e si nota! Quanto sballonzolavo, soprattutto quando dovevamo fare il lato lungo al trotto medio. Abbiamo fatto circoli in trotto seduto e galoppo stando attente a flettere il cavallo all'interno e poi abbiamo fatto un esercizio dove dovevamo accorciare ed allungare il galoppo. Hamlet era un pò lento, ma bravo e collaborativo.

Nessun commento:

Posta un commento