giovedì 28 luglio 2011

Suurpyöli - Samba

Följande dag provade jag ett annat stall, Suurpyöli som jag hade hört olika åsikter om, vissa tyckte inte så bra om stallet och vissa trivdes bra där. Jag bemöttes av trevliga mänskor och hästarna var också riktigt fina. Grupperna var större än på Koivurinteen talli och det var lite stökigare än där, men om man frågade var alla mycket hjälpsamma. Det som jag tyckte minst om var att lektionerna var korta, bara 45 minuter och det känns när det är 15 minuter kortare än på andra stall. Annars var det trevligt, så jag beställde en lektion också till Sofia.
Hästarna är nästan alla ganska höga. Det finns också många trevliga ponnyer, både stora och små. Jag fick en häst som hette Samba och som var 175 i mankhöjd. Han är mycket kunnig i dressyr, men jag hade igen jätte svårt att sitta ner i arbetstrav. Det beror väl mest på min egen sits och brist på övning. Vi övade skänkelvikningar i skritt och sedan i trav. Efter skänkelvikningen i skritt, när hästen var färdigt ställd åt vänster så skulle vi lyfta vänster galopp och galoppera till kortsidan där vi skulle vända till höger och sakta av till trav och sedan skritt. Emellanåt regnade det, men sedan sken solen igen. Sofia orkade inte följa med till stallet när hon själv inte fick rida, men där råkade vara en flicka som frågade om hon fick ta foton och senare skickade hon dom till mig, så jag fick se hur jag såg ut när jag skumpade där på ryggen.
Det regnade lite emellanåt, men sedan började solen skina igen.
Il giorno successivo ho provato un altro maneggio di cui avevo sentito pareri contrastanti - c'era chi si trovava benissimo e a chi invece non piaceva. Le persone erano tutte gentili e i cavalli belli. I cavalli erano quasi tutti molto alti, ma c'erano pony di tutte le misure. C'erano più persone a lezione che nell'altro maneggio e l'altro mi era sembrato più ordinato, ma se chiedevi erano tutti gentili e ti aiutavano a trovare le cose e a preparare il cavallo. La cosa che mi è piaciuta di meno era che le lezioni durano solo 45 minuti, sembra che finiscano subito. Comunque, l'impressione era tutto sommato positiva e ho preso appuntamento anche per Sofia.
Mi è toccato di nuovo un cavallo grande. Samba era alto 175 al garrese. È un cavallo molto bravo in dressage. Piacevole da montare, solo che di nuovo, al trotto seduto avevo difficoltà che sicuramente dipendono dal mio assetto e dalla poca pratica che ho avuto ultimamente.
Abbiamo fatto cessioni alla gamba al passo e al trotto. Poi cessione al passo e avendo il cavallo già flesso a sinistra dovevamo partire al galoppo sinistro fino al lato corto dove dovevamo girare a destra e rallentare al trotto e poi al passo. Esercizio molto bello.
Ha piovuto un pò ma poi è uscito di nuovo il sole.

Nessun commento:

Posta un commento