mercoledì 23 maggio 2012

Hästbyte - Cambio di cavallo

Efter tävlingen fick jag börja rida hästen Nero. Den tycker jag om att jobba med bara jag inte behöver hoppa med den. Den är mycket framtung och tycker om att ha halsen utsträckt och efter hoppen sliter den tyglarna från mina händer. Det är säkert p.g.a. min dåliga sits, men det känns otrevligt och jag tappar helt kontrollen över den. I galoppen måste man noga hållas bakom den, då går den fint, men så fort man tappar balansen lite och tyngden förflyttas framåt så sträcker den ut halsen och blir som en giraff. Små hinder gick bra, men så fort dom höjdes lite och det var flera hinder efter varandra så hade jag stora svårigheter. Känns lite desperat. Det är visst bara snälla och duktiga Perseo som jag lyckas hoppa bana med.

Vår stora träningsgrupp - Il nostro grande gruppo a lezione
Hoppförsök med giraffhalsad häst - Tentativi di salti con cavallo dal collo da giraffa

Dopo la gara ho cominciato a montare Nero. Mi piace lavorarlo in piano, i problemi iniziano quando ci devo saltare. Finché i salti sono piccolissimi, ci riesco, ma come si alzano appena e se sono più salti di seguito, ho enormi difficoltà perché dopo il salto mi strappa le redini dalla mano. Lui tende a pesare in avanti e allungare il collo come una giraffa ed è molto sensibile all'assetto di chi lo monta. Se si perde un pò l'equilibrio e il peso va in avanti, lui allunga subito il collo e la testa in avanti. Conclusione - riesco a fare dei percorsi solo con il buono e bravo Perseo.

Nessun commento:

Posta un commento