lunedì 14 maggio 2012

Lektioner med Bucel och fall - Lezioni con Bucel con caduta

Efter tävlingen i Equiconfor fick jag börja rida Bucel i stället för Perseo. Bucel är en 7-årig häst som jag hade ridit några gånger tidigare, men hade stora svårigheter att hålla den efter hindren. Ridläraren tyckte att den hästen skulle lära mig att inte försöka driva hästen framåt med kroppen framför hindren som jag tydligen gjorde med Perseo. Perseo förlåter ju alla misstag och kan hoppa stort och långt ifrån om man inte håller ordentligt kontakt med dess mun före hindret, men den vägrar aldrig och drar aldrig iväg med en, tvärtom, man får väcka den. Några lektioner gick mer eller mindre bra och jag lyckades till sist hoppa enskilda hinder med den utan att den drog iväg med mig allför mycket. Sedan en dag skulle vi hoppa bana och jag var jätte nervös före det. Hade svårt att få den att vända efter hindret och vid ett hinder gjorde jag igen mitt dumma fel att jag fick den att hoppa av alldeles för tidigt och den tog ett så stort skutt så jag flög på halsen och eftersom det var en kurva efter hindret så föll jag av. Ridläraren blev skrämd för mitt fall hade sett illa ut. Jag hade blivit kvar i stigbygeln lite, men som tur lossnade den och jag gjorde mig inte alls illa. Hoppade sedan hindret ännu en gång och den här gången gick det bra. Men efter det tyckte ridläraren att det var bättre att jag bytte häst igen, vilket jag nog inte hade något emot. Bucel är nog helt trevlig och lugn när man inte hoppar, men känns ganska styv och okänslig i munnen.
Jag föll av Bucel just före vår följande tävling i Greenfield. Skulle tävla med Perseo för första gången i 100 cm klassen, så det hade ju varit mer logiskt att öva bana med Perseo före tävlingen istället för Bucel. 
Dopo la gara all'Equiconfor l'istruttore ha deciso di farmi montare un altro cavallo perché Perseo mi perdonava tutte le precedute e spinte in avanti prima dell'ostacolo. Se non si mantiene il contatto prima del salto lui salta grande, ma non rifiuta mai e non è difficile da tenere, ma tende piuttosto ad andare sotto cadenza. Mi ha quindi fatto montare Bucel di 7 anni che è completamente diverso da Perseo. L'avevo montato un paio di volte, ma agli ostacoli avevo avuto tanta difficoltà a tenerlo. Soprattutto dopo mi scappava e non riuscivo a farlo girare. Lo stesso problema si è ripresentato anche adesso, ma dopo qualche lezione ho imparato a tenerlo un pò meglio. Nel lavoro in piano non avevo problemi, anche se lo trovavo un pò rigido e duro in bocca. Poi un giorno dovevamo fare il percorso e sapevo già che avrei avuto difficoltà a gestirlo in percorso. Infatti facevo le girate larghissime perché dopo l'ostacolo mi scappava. Poi ho fatto una delle mie stupidaggini, una mega preceduta e dopo l'ostacolo ho perso l'equilibrio e sono volata. Sono rimasta attaccata alla staffa per un momento, ma per fortuna si è staccata e non mi sono fatta niente. Comunque il mio istruttore si è spaventato perché la caduta sembrava molto brutta. Quando mi sono ripresa, ho risaltato l'ostacolo, ma la volta successiva non mi ha più dato Bucel. Questo è successo appena prima della mia prima 100 in gara che non avrei comunque fatto con Bucel ma con Perseo.

Nessun commento:

Posta un commento