martedì 11 settembre 2012

Finnhästen Veikko - Il cavallo finnico Veikko

Jag ville ta igen lite av all den tid då jag varit utan att rida så bara två dagare efter vår första lektion på Hepola hade jag bokat en till lektion. Den här gången fanns det plats bara för mig, men Sofia följde med och ta foton. Jovisst hade ridläraren kommmit ihåg att jag tycker om pigga hästar. Jag fick finska hästen Veikko (Joihurin Tähti) och med den hästen fick man koncentrera sig för fullt hela lektionen. Den ville helst rusa iväg med huvudet i höjden, så man fick ha en stadig yttertygel och rida den med benen hela tiden. Den hästen tyckte jag var så lämplig för mig som storlek också. Den skulle nog vara min favorithäst om jag kunde rida där och nästa gång skulle jag nog vara mer avslappnad än jag var nu. Jag lyckades nog slappna av och sammarbeta med den bättre i slutet av lektionen. Ridläraren berättade att den hade börjat skolas till ridhäst bara någon månad sedan fast den redan är 8 år.
Dovevo recuperare un pò di tempo in cui non avevo montato, quindi solo due giorni dopo la nostra prima lezione a Hepola ne ho prenotata un'altra. Questa volta c'era posto solo per una persona, ma Sofia è venuta con me al maneggio ed ha fotografato la lezione.
Sì, l'istruttrice si era ricordata che mi piacevano cavalli svegli. Con il piccolo cavallo finnico Veikko non dovevi rilassarti troppo e  dovevi lavorare tutto il tempo con redine esterna e gambe, altrimenti lui alzava la sua bella testa e partiva. Ma credo proprio che questo sarebbe uno dei miei cavalli preferiti se dovessi montare in questo maneggio e credo anche che dopo la prima volta in cui ero un pò tesa, la seconda già andrebbe molto meglio. Alla fine della lezione ho cominciato a trovare dei bei momenti di collaborazione con Veikko. L'istruttrice ha raccontato che Veikko viene montato solo da pochi mesi anche se ha già 8 anni e alla scuola viene montato solo a persone più esperte.

Nessun commento:

Posta un commento