lunedì 10 settembre 2012

Ridlektion i Hepola - Lezione a Hepola

Jag red en gång i Suurpyöli den här sommaren, men där fanns ingen av ridlärarna från förra året som kunde svenska, så det var inte så bra för Sofia. Jag red Serri som jag kommer ihåg att jag inte riktigt trivdes med förra året, men i år gick det bättre. Jag lyckades få den att mjukna i slutet. Beställde sedan en ridlektion för oss båda i ett nytt stall som jag hade hittat på nätet. Det var ett litet stall som heter Hepola och det visade sig vara ett riktigt bra val. Vi fick ridlektioner samma dag efter varann så jag kunde hjälpa med språket på Sofias lektion. Hon har nog lärt sig dom viktigaste ridtermerna på finska, men behöver hjälp om ridläraren vill förklara henne något. Eftersom det inte var så många på lektionen så var det lätt att göra det. Hästarna på stallet är dessutom mycket trevliga. Det var också trevligt att ridlärare frågade hurdana hästar jag tycker om att rida. Jag sa att jag gärna rider lite livligare hästar, så jag var nyfiken på att se om hon skulle ta det i beaktande följande gång.
Första gången fick jag Kerttu (Kegina) som enligt stallets sidor är en äldre fru som är mycket kunnig och gör vad man begär av den. Det märktes att den är väl skolad, men också att den är van vid nybörjare som inte kräver så mycket av den. På bilderna ser man att jag lyfter upp knäna i galoppen, särskilt när hästen har lite större rörelser. Något att jobba på...

Sofia fick en underbart söt liten Welsh ponny som hette Pyry (Bryn). Den är 10 år, men har ridits in först när den var 6 år och ända till dess levt med andra hästar, sa ridläraren. Den är pigg och blir lätt skrämd. I slutet av lektionen när Sofia redan red med lösa tyglar och klappade den på baken hoppade den till och började galoppera iväg, men som tur hölls Sofia kvar och kunde stoppa den. Hon tyckte mycket om den och önskade att hun skulle få rida den också på hopplektionen som jag beställde till henne.
Quest'estate abbiamo provato un'altro nuovo maneggio che avevo trovato in internet. Sono riuscita a prenotare due lezioni consecutive per noi, così potevo fare da interprete, visto che l'istruttrice non parlava molto svedese. Sofia ha imparato i termini centrali delle lezioni di equitazione in finlandese, ma ha bisogno di aiuto se l'istruttrice vuole spiegarle qualcosa.
Io ho montato Kerttu (Kegina) che secondo la pagina internet del maneggio è una vecchia signora che fa esattamente quello che le viene richiesto di fare. Infatti è una cavalla molto esperta, ma si nota che è abituata ad essere montata da principianti e a fare solo il minimo indispensabile. Nelle foto vedo come alzo il ginocchio quando faccio galoppo seduto, soprattutto se il cavallo ha movimenti un pò più grossi. Un errore su cui lavorare...
Sofia ha montato un pony Welsh piccolino e carinissimo. L'istruttrice ha raccontato che Pyry (Bryn) ha 10 anni, ma è stato domato solo a 6 anni e fino ad allora aveva vissuto in branco con altri cavalli. Per questo il suo istinto di scappare ad ogni pericolo è molto forte e si spaventa facilmente. A Sofia Pyry è piaciuto molto e sperava di poterlo montare alla prossima lezione di salto che ho prenotato per lei. Il maneggio è piccolo ed ha dei bei cavalli e mi è piaciuto il fatto che l'istruttrice mi abbia chiesto che genere di cavalli mi piace montare - cavalli da svegliare oppure cavalli un pò più vivaci. Ho risposto più vivaci, ed ero curiosa di sapere se ne avrebbe tenuto conto per la prossima volta!

Nessun commento:

Posta un commento