venerdì 1 aprile 2011

Hästar som kommer och går - Cavalli che vengono cavalli che vanno

Jag har tyvärr ingen möjlighet varken att köpa eller hålla häst, men det finns två hästar som jag har fått rida under det senaste året, som jag verkligen saknar och skulle ha velat köpa om jag bara hade kunnat. Båda hade kunnat bli fina tävlingshästar också för Sofia i framtiden.
Den ena är den vita angloaraben vars ägare jag har hittat via facebook. Har fått reda på att den heter Mupal, när den var i vårt gamla stall fick man ju aldrig veta vad den hette. Det är en lycklig 12-13 årig flicka som fick honom till julklapp och nu tävlar hon med honom och tävlingarna har gått riktigt bra. Honom såg jag på tävlingen på söndagen.





Den andra är Costantino, som kanske skulle ha varit ännu lämpligare för oss -hoppade bra, lätt riden och ung. Jag kom så bra överens med honom och när vi hoppade förlät han mig alla mina fel och vägrade aldrig utan hoppade mjukt och fint. Nu är han inte mera i vårt gamla stall, utan han fördes tillbaka till ägaren för att säljas vidare. Jag hittade på nätet stuteriet där han är född och där fanns ursöta bilder på honom som föl. Han har mycket bra hopphästar i sin släkt.
Nell'ultimo anno mi sono innamorata di due cavalli che avrei comprato se solo avessi potuto. Uno era lo stallone grigio di cui ho poi trovato la proprietaria su facebook. Ho scoperto che si chiama Mupal. Quando stava al mio vecchio maneggio non si sapeva neanche il nome. Adesso è di una ragazza che ha iniziato a farci le gare e sta andando bene.
L'altro è Costantino che è stato l'ultimo cavallo che ho montato all'altro maneggio. Adesso non sta più là, è stato dato indietro per essere venduto. Quello credo che sarebbe veramente stato veramente il cavallo ideale per noi - adatto anche a Sofia per l'indole buono e la stazza non troppo grande. Sarebbe potuto diventare un ottimo cavallo di gare per lei più in là...  Ho trovato in internet il sito del suo allevamento dove c'erano delle foto carinissime di lui da puledro! Mi manca!

Nessun commento:

Posta un commento