mercoledì 20 aprile 2011

Tävlingar igen - Di nuovo in gara

Veckoslutet gick i tävlingarnas tecken. På lördagen tävlade jag och tre andra från stallet i 60 cm igen. Det känns att det kanske skulle vara dags för 80 nästa gång. Visst är jag alltid lite spänd, men nu har jag lärt mig känna Apollo bättre och det kändes inte lika nervöst som förra gången. Förutom jag var det Alessia med Apollo och två flickor med Sole. Sole hoppade super långt i från på det sista hindret och efter hindret tappade Giulia balansen och hängde på hennes hals ända tills dom galopperade över mållinjen, sedan föll hon av, men det blev alltså felfri bana i alla fall som tur! Felfri bana blev det för oss alla och i utlottningen fick en av flickorna första pris och jag tredje, så jag fick rosett och en liten pokal!
Följande dag tävlade några av Sofias kompisar i ponnyklasserna så vi var och tittade på dom också och jag tog bilder.
Både jag och Sofia är lite fundersamma över om det var rätt val för henne att börja på det här stallet. Nu har vi varit där i snart tre månader och ännu har hon inte ens fått öva att hoppa en liten bana. Hon som var en av dom bästa av flickorna som hade börjat tävla på det andra stallet får nu bara titta på dom andra. Under tiden har hennes kompisar på det andra stallet tävlat tre gånger och varje gång med två ponnyer så det blir 6 tävlingar, så dom börjar få in en viss rutin redan. Också två andra flickor som var i hennes grupp och bytte stall lite efter oss var nu med på den första tävlingen med det nya stallet. Och det var ett stall som jag uteslutit, för att jag tyckte att deras ridlärare inte verkade så aktiv, utan ganska slö. Nu har hon väl "piggnat till" för dom flickorna är jätte nöjda och det finns hur många ponnyer som helst där och välskötta är dom också, så nu ångrar jag att vi inte gick och tittade närmare på det stallet också innan vi bestämde oss. Jag får nog prata riktigt på allvar nu med stallägaren för det är ju hennes fel att det inte kommer några nya ponnyer. Dom tycker väl att det inte behövs, eftersom det bara är Sofia som skulle tävla med dom än så länge. Får försöka prata med stallägaren, för vi trivs ju annars jätte bra på det här stallet.
 Il week-end ho fatto di nuovo la gara e abbiamo guardato le gare sia sabato che domenica. Io ho fatto la 60 insieme a tre ragazze del nostro maneggio. Netto per tutte e al sorteggio il primo premio a Giulia con Sole e il terzo a me e Apollo! Sole ha fatto un saltone all'ultimo ostacolo e dopo l'ostacolo Giulia ha perso l'equilibrio, ma è riuscita a tenersi aggrappata al collo finché non hanno superato la linea del traguardo. Meno male!
Sofia invece comincia ad essere veramente frustrata per il fatto di non fare le gare. Si sta anche chiedendo se non era meglio che rimaneva al vecchio maneggio e anche a me sta venendo il dubbio. Dovrò parlarne con i proprietari del maneggio. È vero che Sofia per il momento è l'unica delle ragazze che montano i pony in grado di fare le gare e diranno che per lei basta Hidalgo, ma se Hidalgo non è ancora pronto per andare in gara, non è sicuramente giusto tenere ferma Sofia. E poi neanche verranno altre della sua età se non ci sono pony.

Nessun commento:

Posta un commento