domenica 1 agosto 2010

Centered Riding

Förra veckoslutet åkte jag på Centered Riding kurs i Talli Witherslake i Virolahti. Jag hade tur för i sista minuten blev en plats ledig så jag kunde rida där, annars hade jag åkt dit och tittat på bara. Det var ca 50 km från mina föräldrars hem, så det var fint att kunna delta i kursen på riktigt. Dessutom fanns det möjlighet att övernatta där också och det gjorde jag. Det visade sig att vara en bra lösning, eftersom vägen dit var ganska lång och det blev också mera intensivt så. Man kunde fortsätta prata om det på kvällen också med andra som var lika intresserade av saken som jag. Toppen! Kursledaren hette Tanja Kortelainen. Vi hade terori, övade med bollar, gjorde gruppövningar och övade sedan till häst i grupper på två ryttare. Skulle ha varit roligt att få öva mera till häst, men det fanns inte tid till det när bara två åt gången kunde rida. Det var mycket givande att ha någon som helt koncentrerade sig på ens sits och många saker fick man försöka lära sig på nytt. Allas stigbyglar kortades av, hälarna ska inte tryckas så långt nedåt som man alltid har fått höra och foten ska längre in i stigbygeln än jag är van att hålla den, så man får ordentligt stöd av stigbyglarna och balansens hålls på rätt ställe i mitten. Så var det en massa annat som man borde försöka komma ihåg. Hoppas jag kan åka på en kurs igen i Italien. Jag har hittat en CR-instruktör i Toscana. Det finns bara två i hela Italien och Toscana är som tur så nära så jag kan säkert åka dit något veckoslut.
Jag fick rida en häst som hette Ikaros, en aning trög var han, men just perfekt och tillräckligt lugn för den här typen av träning där händerna bands fast för att man skulle ha dom i rätt ställning o.s.v.
Det blev förresten plötsligt en riktigt kall dag den första dagen. Det var bara 15 grader efter att ha varit över 30 och följande dag blev det nästan 30 och soligt igen!



Ho partecipato ad un corso di Centered Riding in un paesino ca 50 km da dove vivono i miei genitori. Qui ci sono ulteriori informazioni su questo metodo poco conosciuto in Italia. In Italia gli istruttori di CR, per il momento, sono solo due. Una di loro è in Toscana, per fortuna non tanto lontano da Roma. Spero di poter fare un'altro corso là un week-end. Il metodo è tutto basato sull'assetto centrale in sella ed è molto interessante sia per chi pratica salto ostacoli che per chi fa dressage. Sono stata fortunata perché si è liberato un posto all'ultimo momento e c'era anche la possibilità di dormire sul posto. L'ho fatto ed è stata un'ottima scelta, perché il corso finiva la sera e iniziava giorno dopo la mattina presto. Così ho potuto concentrarmi sull'argomento per tutto il week-end e la sera parlarne con le altre persone che partecipavano al corso.
Abbiamo fatto diversi tipi di esercizi da terra e sul cavallo utilizzando palloni, elastici, ecc.
Ho montato un cavallo che si chiamava Ikaros che era tranquillissimo e molto adatto allo scopo.
Il primo giorno del corso faceva all'improvviso proprio freddo, solo 15 gradi dopo gli oltre 30 del giorno precedente. Il giorno dopo c'era di nuovo il sole e quasi 30 gradi, stranissimo!

2 commenti:

  1. Mycket intressant. Själv tappar jag fortfarande alltför lätt stigbyglarna. Ska testa att kör in foten lite längre... Hade varit kul att höra mer i detalj vad ni lärde er.

    Kram från Sicilien.

    RispondiElimina
  2. Hej, jo, det var en intressant kurs. Ska försöka skriva lite utförligare om den när jag hinner och jag ska bestämt försöka gå på en i Italien också, kanske på hösten! Skulle behöva gå på en Centered Riding timme då och då, annars glömmer man snart allt!

    RispondiElimina