mercoledì 25 agosto 2010

Sommarens sista ridlektion i Finland

17.8 var det dags för vår sista ridlektion för den här sommaren på Talli Maxis. Vi fick privatlektion båda två med hästen Aino. Först var det Sofias tur. Aino tycktes vara lite på sin vakt när hon var ensam på fältet för hon stack iväg två gånger med Sofia för att hon blev skrämd för något. Den första gången var det visst ljudet på min kamera hon blev skrämd för, så jag tog inga bilder mer med systemkameran, utan tog bara med den lilla som är mer ljudlös. Men sedan blev hon igen skrämd för något när Sofia skulle lyfta galopp. Sofia hölls kvar på ryggen båda gångerna och lyckades stoppa Aino, men hon blev lite skrämd och ville inte mera galoppera. Då var lektionen i alla fall nästan slut och hon skrittade runt ännu och lugnade ner sig. Hennes sits hade blivit jätte mycket bättre nu. Roligt!
Sedan var det min tur och vi övade trav och galopp på cirkel och jag skulle hålla emot med yttertygeln och arbeta med innerskänkeln och ge efter och leka lite med inre tygeln och så småningom började Aino till sist tidvis arbeta bättre med ryggen. Roligt att märka, för hon brukar annars lätt hålla halsen ganska långt utsträckt. Jag var jätte nöjd med lektionen. Hoppas jag kan utnyttja något av det jag lärt mig också på hästarna i Italien, fast det är en lite annan ridstil där, så får se... 
L'ultima lezione quest'estate a Talli Maxis. Bello! Lezione privata sia per me che per Sofia. Abbiamo montato Aino tutte e due. Prima toccava a Sofia. Così da sola in campo Aino era un pò all'erta ed è partita due volte con Sofia perché si è spaventata di qualcosa. La prima volta era il suono della mia macchina fotografica e così ho fatto le foto solo con la piccola macchina fotografica e non con la reflex che ha un suono più alto. Poi un'altra volta alla partenza al galoppo e la seconda volta Sofia si è spaventata e non ha più voluto galoppare. Comunque è rimasta in sella ed è riuscita a fermarla tutte e due le volte. Ha migliorato il suo assetto tantissimo.
Poi era il mio turno e abbiamo lavorato con circoli in trotto e galoppo e con l'azione della redine esterna e gamba interna, mentre dovevo giocare con la redine interna e tenerla più leggera. Piano piano Aino ha ceduto un pò ed ha cominciato a lavorare, almeno a tratti, bene con la schiena. È stata una bellissima lezione! Adesso spero di riuscire a mettere in atto quello che ho imparato anche in Italia, anche se là il modo di montare è un pò diverso, quindi vedremo....

2 commenti:

  1. Hej! Hade varit intressant att höra vad som du upplever som den största skilnaden (förutom att man sitter på "fel" sittben i trav förståss ;)

    Ni har fått en bloggutmärkelse från mig.

    Kram!

    RispondiElimina
  2. Tack för bloggutmärkelsen! En skillnad åtminstone mellan stallen jag ridit på här i Rom och dom som jag provade på i Finland är att det här koncentreras mycket på hoppning och det galopperas mest i fältsits. Ridlektionerna är mera fartfyllda och dom fäster inte så mycket uppmärksamhet vid sitsen som i Finland. Mina stigbyglar kortas alltid av en hel del och i Finland får jag förlänga dom då dom brukar vara mer dressyrinriktade där. På något sätt tänker jag att kanske hästarna också reagerar på olika sätt på hjälperna här än där, men kanske dom ändå i grund och botten funkar på samma sätt.

    RispondiElimina