lunedì 16 agosto 2010

Ridlektion på Clydesdale häst

13.8 ridtimme på Talli Maxis. Vi var fyra stycken på lektionen och Mervi funderade på vem som skulle rida vilken häst och till sist kom hon och sa att hon har tänkt att hon låter mig rida Leo. Vem är Leo, undrade jag, jo det var hennes Clydesdale hingst! Mervi är en av de få i Finland som föder upp Clydesdale och Shire hästar och jag skulle alltså kliva upp på 182 cm höga Hillside Lord Lyon! Undrade varför just jag som var den kortaste av oss fyra, men Mervi sa att hon ville låta mig uppleva det innan jag åker tillbaka till Rom! Det var ju nog verkligen en upplevelse. Tur att jag fick foton på det, då både Sofia, Daniele, Carlotta och min mamma var med eftersom vi direkt efter det skulle iväg till våra vänners sommarstuga. Leo har skolats till dressyrhäst på lätt A nivå och var mycket noga med hur man satt på honom. Hade man tyngden fel på något sätt så stannade han. Vi övade öppnor i trav och det var meningen att vi sedan skulle lyfta galopp, men det var så mycket att korrigera då vi alla var mer eller mindre sneda, så vi hann inte så långt. Hon gav mig ändå möjligheten att prova hur det var att galoppera med Leo och det var jag ju glad över. Också med Leo hade jag lite svårt att lyfta galopp och särskilt att hålla den och det berodde igen på min sits och på att jag börjar luta framåt i galoppen och inåt i kurvorna, då tyckte Leo att det kändes fel och han slutade galoppera. Men han kändes inte alls så stor när man satt på honom som från marken och hans gångarter var jätte mjuka.

Lezione a Talli Maxis. Oggi mi è toccato il cavallo della proprietaria del maneggio, Leo, uno stallone di razza Clydesdale! Di solito questa razza è usata come cavallo da tiro, ma Leo viene montato e Mervi l'ha addestrato al dressage! Prima ho pensato e detto, aiuto, sono la più bassa di statura tra le quattro persone adulte che facevano lezione e mi dai un cavallo che pesa 1000 kg ed è 182 al garrese, veramente imponente! Ma Mervi ha detto che voleva farmi avere questa esperienza prima di tornare in Italia ed effettivamente è stata una bella esperienza! Da sopra Leo non sembrava così grande come da terra. Ha i movimenti morbidi ed è molto sensibile. È particolarmente sensibile all'assetto, se sei un pò storto o con il peso troppo in avanti, si ferma. Abbiamo fatto esercizi di spalla in dentro al trotto e poi dovevamo partire al galoppo, ma Mervi aveva un bel pò da correggere nell'assetto, visto che eravamo tutte più o meno storte, quindi non c'era più tempo per galoppare. Sono riuscita a farlo bene un paio di volte cercando stare il più possibile al centro con il peso e non verso il movimento, come tendo ad essere. Mi ha chiesto se volevo provare comunque a galoppare con Leo, visto che non mi capiterà tutti i giorni di montare un cavallo del genere e naturalmente ho detto di sì. Anche le partenze al galoppo non erano facilissime e soprattutto non era facile mantenere il galoppo, perché il mio peso tende ad andare in avanti e così Leo smetteva di galoppare sentendo che non era tutto a posto. Il suo galoppo e trotto erano molto morbidi e piacevoli.
Dopo Sofia ha fatto 30 minuti di lezione di assetto che si fa alla corda per farti concentrare solo sull'assetto. Ha montato Aino. Mi sono piaciute di più le altre lezioni che Sofia ha fatto qui. Questo non era particolarmente efficace, sicuramente anche per il problema della lingua. Io facevo da interprete tra lei e l'istruttrice, ma sicuramente è meglio avere un contatto più diretto e immediato con l'istruttore. Carlotta che era al maneggio con noi oggi ha voluto fare due giri su Aino ed è stata accontentata. Era felicissima e la pazientissima Aino è stata molto coccolata dopo la lezione.
 Sedan hade Sofia en 30 minuters sitslektion i lina. Jag har tyckt bättre om hennes andra lektioner här, men det är förstås inte så lätt när det inte blir en så direkt kontakt mellan henne och ridläraren då hon inte kan finska och jag ska försöka översätta allt som ridläraren säger till henne. Carlotta ville sedan sitta på Aino och det fick hon. Hon fick gå ett par varv och var mycket nöjd.

2 commenti:

  1. Oj, vilken häst. Du ser ju jätteliten ut när du står brevid honom, men jag antar att det är han som är jättestor ;)

    Loncord som jag brukar rida är en rätt hög häst med sina 175 cm. Inget man märker när man sitter uppepå, men när man ska hoppa av och är trött känns det som det är ganska långt till marken ;)

    RispondiElimina
  2. Jo, det var nog den högsta hästen som jag har suttit på och jag är nog inte lång själv heller, lite under 160 så det var en kort kvinna bredvid en jättestor häst :D!

    RispondiElimina