domenica 15 agosto 2010

Koivurinteen talli

Eftersom det var en ganska lång tid till följande ridtimme på talli Maxis, så måste jag ju prova ett till stall i Fredrikshamn dit jag hade en rabattkupong. Det heter Koivurinteen talli och det var också en positiv upplevelse, skulle gärna gå dit flera gånger, men i sommar hinner jag inte. Vi var 5-6 stycken på lektionen, alla vuxna. Jag fick en stor häst som hette Hero. Han var trevlig, inte speciellt pigg, men inte heller motvillig på något sätt, utan när han fattade vad man ville att han skulle göra så gjorde han det gärna. I slutet av timmen började han också gå i riktigt fin form när vi hade galopperat på volt och övat lite öppnor i skritt och trav. Det hjälpte faktiskt att få hästen mer mottaglig för hjälperna och efter det blev han mycket mjukare och jag kände hur han började arbeta med ryggen. Tyvärr fick jag inga bilder på mig själv när jag red honom. Tog en bild på honom när han gick på följande lektion, men där har han huvudet i vädret precis som med mig först.
C'era un pò troppo tempo tra le mie lezioni a Talli Maxis e così ho prenotato una lezione in più provando ancora un altro maneggio a Hamina. Eravamo 5-6 adulti e ho montato un cavallo grande che si chiama Hero. Hero non era particolarmente vivace, ma lavorava comunque volentieri quando capiva cosa volevo da lui. Dopo un pò di galoppo in circolo e lavoro di spalla in dentro al passo e al trotto ho sentito che è diventato più morbido ed ha cominciato a lavorare bene con la schiena ed i posteriori. Un esercizio davvero utile per farlo ascoltare megli gli aiuti. Purtroppo non ho foto della mia lezione. Ho fatto una foto a Hero alla lezione successiva, ma nella foto lui va di nuovo con la testa per aria, come con me all'inizio della lezione. Mi è piaciuta molto la lezione anche in questo maneggio, l'istruttrice era brava ed attenta a correggere l'assetto.

Nessun commento:

Posta un commento