venerdì 29 agosto 2014

Ridning på stubbåkern - Galoppo nei campi

Jag hann rida en gång till i Hepola innan vi åkte tillbaka till Italien. Tiina hade frågat vem som ville rida på stubbåkern ifall det var möjligt, och det ville jag förstås. Då satt hon mig på en sådan lektion där vi kunde rida ut. På sista tiden har det regnat lite varje dag och så också den här dagen. Vi provade i alla fall på att rida på stubbåkern, för Tiina sa att sedan kommer dom att plöjas, så det går inte sedan mera. Det var jag och tre andra flickor av vilka en skulle rida Jolle och vi andra fick välja mellan Humu, Lissu, Kiksu och Pikku Myy. Jag valde Pikku Myy, de två andra tog Humu och Kiksu och Tiina själv red Veikko.
Pikku Myy är en ung föredetta travare. Den blev mycket het ute på åkern. Först travade vi lite självständigt på cirklar. Sedan efter varandra och där blev det lite problem, eftersom Kiksu ville förbi och Myy blev nervös av att ha den bakom. Dom är båda före detta travare och har tävlandet i blodet. Vi bytte plats och då blev det bättre. Blev jag lite efter fick Myy panik och började stegra sig och bocka, så jag fick se till att inte få för mycket mellanrum till Kiksu. Men jag fick inte heller vara helt bakom dess svans eftersom den kunde sparka. Vi travade raskt för att värma upp dem och sedan galopperade vi. Då lät vi dem galoppera så hårt de ville på den raka sträckan och före kurvan måste man sakta av eftersom det kunde vara halt. Det var nog så roligt! Så synd, så synd att jag inte fick någon dit och ta bilder. Landskapet och hela situationen var så vacker så jag skulle ha velat kunna fördubbla mig själv och både ta bilder och rida! Knäppte några med min lilla kamera från hästryggen och bad Tiina ta några innan vi gick tillbaka till stallet. Det här var en upplevelse som jag är så glad över att jag fick!










Un'altra bellissima esperienza prima di tornare in Italia! Sono andata a montare a Hepola e abbiamo montato nel campo tagliato dove si poteva ancora montare prima che venga arato. Qui ultimamente ha piovuto un pò tutti i giorni, ma quel giorno era abbastanza asciutto da poterci andare.
Ho montato Pikku Myy, una ex trottatrice giovane. Nel campo si scaldava tanto, come un pò tutti i cavalli. Ma i più caldi erano lei ed un altro ex trottatore, Kiksu, che ormai è vecchietto, ma non dimostra l'età che ha. Hanno la voglia di gareggiare nel sangue.
Prima abbiamo fatto un pò di circoli ognuno per se. Poi in sezione prima al trotto per riscaldarli. Già là Pikku Myy ha iniziato ad innervosirsi perché Kiksu che stava dietro voleva superarla. Abbiamo cambiato posto ed andava meglio. Dovevo solo stare attenta a non avere troppa distanza tra me e Kiksu, altrimenti Myy entrava in panico e cominciava ad impennarsi e sgroppare. Non potevo neanche attaccarmi troppo, perchè Kiksu calcia. Poi abbiamo galoppato sul lato lungo. Abbiamo lasciato i cavalli liberi a galoppare al massimo, ma senza superarci. Bellissimo! Prima della curva dovevamo rallentare per non rischiare scivoloni.
Quanto mi è dispiaciuto non aver avuto nessuno che ci facesse le foto. Ho scattato qualche foto in sella. Avrei voluto potermi sdoppiare per poter sia fotografare che montare! Il paesaggio, il cielo e tutto era bellissimo!

Nessun commento:

Posta un commento